تست و کنترل کیفیت برد الکترونیکی

اولین مسئله‌ای که پیش از هر چیزی در تولید برد مطرح می‌شود، توانایی برد برای داشتن عملکردی صحیح براساس دستورالعمل و نیاز مشتریان، پارامترها و الزامات یک پروژه است که دست‌یابی به آن، علاوه بر داشتن یک طراحی بی‌نقص و حرفه‌ای، از طریق تست و کنترل کیفیت برد الکترونیکی صورت می‌پذیرد. واحد آزمایش و کنترل کیفیت شرکت گسترش فراسو، با اجرای انواع آزمایشات و تست های سختگیرانه براساس استانداردهای ملی، فرایند ارزیابی و تست بردهای شما تولید کنندگان عزیز را انجام داده و از عملکرد صحیح آن‌ها مطمئن خواهد شد.

تست و کنترل کیفی برد الکترونیکی

مزایای تست و کنترل کیفیت بردهای الکترونیکی

تشخیص زودهنگام نواقص برد

تشخیص زود هنگام ایرادات و نواقص طراحی یا مونتاژ

صرفه جویی در زمان

جلوگیری از هدر رفتن زمان

جلوگیری از تولید محصولات معیوب

جلوگیری از تولید محصولات معیوب در تیراژ بالا

جلوگیری از هزینه و خسارات مالی

جلوگیری از خسارات مالی هنگفت

انواع تست کنترل کیفی برد الکترونیکی توسط دستگاه‌های تست تولیدی فراسو

یکی از افتخارات ما در فراسو، ساخت دستگاه های حرفه‌ای و تخصصی آزمایش و تست برد های الکترونیکی توسط واحد آزمایش و کنترل شرکت است. دستگاه‌های ساخته شده توسط این واحد، قادر به اجرای انواع تست های جنرال از جمله تست عمر و انواع تست های محیطی مانند رطوبت و دما می‌باشد. اما علاوه بر تست های جنرال، تیم متخصص فراسو، تست های تخصصی از جمله تست عملکرد را براساس کاربرد برد الکترونیکی شما طراحی و اجرا خواهد کرد.

تست بصری

تست فانکشنال یا عملکرد

تست In-Circuit

تست مکانیکی

تست شرایط محیطی

تست عمر

بازرسی بصری

ساده‌ترین و ابتدایی‌ترین روش تست بردهای الکترونیک پس از مونتاژ قطعات، بازرسی بصری است. در این روش متخصصین این حوزه، با استفاده از ابزارهای بزرگ‌نمایی، با دقت تمام، همه‌ی بخش‌های برد را بررسی کرده و آن را با طراحی اصلی مقایسه می‌کنند تا از مطابقت داشتن خروجی کار با نیازها و استانداردهای لازم مطمئن شوند. علاوه بر این، در این بازرسی، تمامی مشکلات احتمالی و رایج مونتاژ شناسایی می‌شوند. البته این روش تنها پس از مونتاژ قطعات انجام نمی‌شود. بلکه این تست پس از هر مرحله در فرایند تولید برد اجرا شده تا از خطاهایی که ممکن است به هنگام کار رخ دهد، جلوگیری شود. از جمله بررسی‌هایی که در این تست صورت می‌گیرد، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

بررسی محل جای‌گذاری قطعات

بررسی وجود خراش، شکستگی، بریدگی، فرورفتگی و سوراخ

بررسی انسجام و شفافیت مسیرها و اطمینان از عدم وجود مدار باز، اتصال کوتاه و لحیم اضافی

بررسی محل مسیرهای مسی و تطابق آن‌ها با مشخصات ذکر شده در طراحی

بازرسی بصری و ظاهری PCB
تست In-circuit برد الکترونیکی

تست In-Circuit

تست های In-Circuit پس از مرحله ی مونتاژ قطعات بر روی PCB انجام می‌شوند. هدف از اجرای این تست، مطمئن شدن از عملکرد و جایگذاری صحیح قطعاتی است که در مرحله‌ی مونتاژ بر روی PCB تعبیه شده است. این تست در واقع به بررسی وجود اتصال کوتاه، مدار باز، مقادیر مقاومت، خازن، دیود و بسیاری دیگر از پارامترها می‌پردازد. در این روش، به‌منظور تست پارامترهای ذکر شده، از پراب‌های معلق استفاده می‌شود. این پراب‌ها به‌صورت معلق بر روی برد حرکت کرده و تمامی نقاط برد و اتصالات را اندازه‌گیری می‌کنند. این روش با 99 درصد دقت می‌تواند مقادیر قطعات را اندازه‌گیری کند. علاوه بر این، از آنجا که در این روش، قطعات به‌صورت مجزا مورد بررسی قرار می‌گیرند، نیازی به نگرانی در مورد طراحی و کارکرد کلی مدار نیست.

تست فانکشنال یا عملکرد

تست های فانکشنال یا تست های عملکرد، مهم‌ترین و پیچیده‌ترین تست در فرایند‌های کنترلی به حساب می‌آیند. همان‌طور که از نام این تست می‌توان حدس زد، وظیفه‌ی آن ارزیابی عملکرد برد های الکترونیکی با فعال‌سازی مدار می‌باشد. در این تست، مدار از طریق کانکتورها تغذیه شده و با استفاده از نرم‌افزار‌های مربوطه، تمامی نقاط برد، اندازه گیری شده و تطابق آن با طراحی برد و استانداردهای لازم بررسی و تایید می‌شود. تست عملکرد برد الکترونیکی از جمله تست هایی است که به‌صورت جداگانه برای هر برد طراحی می‌شود. هر برد عملکرد ویژه‌ای دارد و به همین دلیل نیازمند تستی مختص به خود برای ارزیابی کارکرد آن است. مزیت این تست، توانایی آن برای شناسایی رفتار غیرعادی برد است که تنها با تغذیه برد و فعال شدن مدار رخ می‌دهد.

کنترل کیفی برد الکترونیکی با تست فانکشنال
تست شوک برد های الکترونیکی

تست مکانیکی

تست های مکانیکی از جمله تست‌هایی هستند که میزان توانایی یک برد الکترونیکی را به‌منظور تحمل محرک‌هایی چون فشار، ویبره و ضربه ارزیابی می‌کنند. ارزیابی این محرک‌ها، ضعف‌های مکانیکی برد را برای سازندگان نمایان می‌سازد. هر برد الکترونیکی که قرار است در شرایط ویژه‌ای قرار بگیرد، مسلما به تست های مکانیکی ویژه ای نیز نیاز خواهد داشت. انواع تست های مکانیکی عبارتند از: تست ارتعاش، تست شوک و تست ضربه.

تست های ارتعاش با هدف بررسی واکنش بردها در مواجهه با ویبره و ارتعاش متناوب در دنیای واقعی انجام می‌شوند. تست های ضربه نیز با هدف بررسی میزان مقاومت برد در برابر ضربه با نیروهای مختلف انجام می‌شود.

تست شرایط محیطی

با وجود اینکه تمامی بردهای الکترونیکی نیازمند تست های محیطی نیستند، اما نمی‌توان از اهمیت آن‌ها در روند کنترل کیفیت برد الکترونیکی چشم‌پوشی کرد. زیرا اجرای این تست برای بردهایی که قرار است در شرایط آب و هوایی ویژه مانند محیط‌هایی با رطوبت بالا کار کنند، یک پیش نیاز ضروری به حساب می‌آید. هدف از این تست فراهم کردن شرایط محیط، بررسی عملکرد برد در این شرایط و اطمینان از صحت کارکرد آن مطابق با دستورالعمل است. این تست که براساس استانداردهای گوناگونی مانند IEC 60068 انجام می‌شود، شامل تست هایی چون رطوبت و دما، بخار اسید و … می‌شود.

تست محیطی برد با چمبر

تست رطوبت

یکی از تست های محیطی، تست برد در رطوبت بالا است. برای اجرای این تست، بردها درون یک اتاقک یا چمبر مخصوص با رطوبت کنترل شده قرار داده می‌شوند.  وزن برد قبل از قراردادن در چمبر و بعد از خروج از آن اندازه‌گیری می‌شود. هر تغییری در آن نشانه‌ای از جذب رطوبت توسط برد است. یکی‌دیگر از عواملی که در این تست میزان مقاومت برد را نشان می‌دهد، عدم زنگ زدگی آن در برابر رطوبت بالا است. اطمینان از مقاومت بالای یک برد الکترونیکی در برابر زنگ‌زدگی ناشی از رطوبت، تا حدی زیاد می‌تواند تضمین کننده سلامت یک محصول الکترونیکی در آینده باشد.

تست دما

یکی دیگر از تست های جنرال و رایج برد الکترونیکی، تست گرما و حرارت است. در این تست، برد در دمایی که قرار است در آن عمل کند، قرار داده می‌شود. با تغییر دما و بررسی تاثیر انبساط و انقباض بر برد، مقاومت آن اندازه‌گیری می‌شود. نمونه‌ای دیگری از تست دما، شوک حرارتی و سرمایی است. در این تست، برد به‌صورت پیوسته در معرض دمای گرم و سرد بالا قرار می‌گیرد. در دمای گرم بخش‌های مختلف برد، منبسط و در دمای سرد، منقبض می‌شوند. در زمان انبساط فشار زیادی بر کانکتورها و پدها وارد می‌شود. به همین دلیل نقاط ضعف مکانیکی برد، به‌راحتی قابل‌تشخیص و قابل‌رفع خواهد بود. با این تست، به‌راحتی می‌توان از ایجاد ارور در محصول نهایی و به بار آوردن هزینه‌های گزاف جلوگیری کرد.

کنترل کیفی برد الکترونیکی با تست عمر و دوام

تست عمر

تایید عملکرد صحیح برد و مقاومت بالای آن در برابر شرایط محیطی مختلف  را نمی‌توان تنها با اجرای تست های ذکر شده در مدتی کوتاه انجام داد. ضعف کارکردی یا مکانیکی بسیاری از بردها، خود را در طول زمان و با استفاده ی مکرر از برد نشان می‌دهد. به همین خاطر برای تضمین دوام بالای محصول و عمر طولانی آن به مشتریان، به زمان بسیاری نیاز است. اما با وجود آگاهی از این موضوع، امکان صبر کردن و تست مداوم بردها در طی سال‌ها وجود ندارد. از این رو، تولید کنندگان بردهای الکترونیکی به‌منظور سرعت بخشیدن به این روند، از تست عمر استفاده می‌کنند. در این تست، برد در زمان اندکی بارها مورد استفاده قرار گرفته و بارها در شرایط محیطی متعدد مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. این فرایند در زمان کوتاه، به اندازه‌ی سال‌های استفاده از برد ادامه خواهد یافت تا میزان عمر محصول مشخص شود. به این ترتیب با مشخص شدن دوام و عمر محصولات، مشتریان نیز می‌توانند تصور درستی از کیفیت محصول خود در دراز مدت داشته باشند.

کنترل کیفیت برد الکترونیکی شما در فراسو

محصولاتی بی‌نقص را با اجرای انواع فرایندهای کنترلی به بازار ارائه کنید